En smidig utsjekk prosess og moderne betalingsløsning er alfa omega for din nettbutikk. Bare se for deg en fysisk dagligvarebutikk der du i kassen blir tvunget gjennom et virvar av unødvendige steg før du i det hele tatt får betalt for varene dine. Sannsynligheten er stor for du forlater din fulle handlevogn på stedet og heller velger en annen leverandør. En mangelfull og utdatert betalingsløsning vil ha samme effekt på nettbutikken din.

Så – la oss se på noen gode grunner for deg til å oppdatere nettbutikkens betalingsløsning i dag:

Du får bedre konverteringsfrekvens

Aller først, la oss kort og greit forklare hva konverteringsfrekvens (eller konverteringsrate) handler om: det er rett og slett prosentandelen av øktene på nettbutikken din som resulterer i kjøp. Du regner enkelt ut konverteringsfrekvensen ved å dele antall salg på antall økter og ganger dette med 100.  

Det er mange måter å styrke nettbutikkens konverteringsfrekvens på – en av de viktigste er en oppdatert betalingsløsning som gjør utsjekk til en enkel og behagelig opplevelse. Dette bringer oss over på neste punkt:

Du åpner for økt mersalg

En oppdatert betalingsløsning vil gi deg flere muligheter for mersalg. Tilby kundene noen nyttige ekstra produkter og tjenester som de enkelt kan legge til ved utsjekk. Hvordan du løser dette avhenger selvfølgelig av hva slags nettbutikk du driver. Et mysterie produkt til kr 50 eller lignende kan engasjere besøkende til å legge igjen noen ekstra kroner for hvert kjøp. Simen Gundersen hos www.cvguru.no sier at de har opplevd god effekt gjennom en slik løsning, hvor de gjennom nettbutikkens utsjekk tilbyr CV- og søknadsrelaterte ekstra produkter til kundene som bestiller skribenthjelp hos bedriften. 

Et praktisk eksempel som underbygger dette trenger du ikke se lenge etter. Vi har vel alle en gang eller to falt for fristelsen av sjokoladen som ligger ved kassen på butikken? Ifølge Kyrre Dyregrov hos www.onlinepsykologene.no henger dette sammen med at vi ønsker å få mest mulig verdi ut av tiden vår. Ved å slenge ved en ekstra sjokolade får du nemlig følelsen av at tiden du bruker i butikken har bedre avkastning, selv om du betaler nøyaktig det varen koster. Slik fungerer det også for kundene på din nettbutikk.

Nettbutikken får et mer moderne preg

Hvis du driver en konkurransedyktig nettbutikk i 2020 er sannsynligheten stor for at du har lagt tid og penger inn i din grafiske og digitale profil. En utdatert betalingsløsning vil bryte med dette ellers moderne imaget som du har bygget for bedriften. Ikke la betalingsløsningen bli hengende igjen i det forrige tiåret – det er nemlig her det er vinn eller forsvinn når dine kunder skal gjennomføre kjøpet sitt. En utdatert og frustrerende brukeropplevelse sender kundene ut døren på null komma niks. Sørg derfor for å holde betalingsløsningen up to date og i tråd med bedriftens grafiske og digitale uttrykk.  

Du gir dine kunder flere måter å betale på

I det forrige avsnittet nevnte vi så vidt brukervennlighet – la oss gå videre inn på dette. God brukervennlighet bør implementeres fra A-Å i nettbutikken – men spesielt viktig er det i utsjekksprosessen. Et bredt utvalg av betalingsmetoder vil gi dine kunder en positiv opplevelse som bruker, og sannsynligheten er større for at du lander dine salg – som igjen bidrar til en økt konverteringsfrekvens. Markedets forbrukere etterspør alle slags betalingsmåter: alt fra Vipps til Bitcoin. 

Nettbutikken holder seg konkurransedyktig i et tøft marked

Som aktør i netthandelen er det viktig å holde et øye med to ting: dine kunders behov og hvordan konkurrentene forsøker å dekke disse. Hvis nettbutikkens tekniske løsning ikke møter de kravene og forventningene som stilles av forbrukerne til enhver tid risikerer du at kundebasen migrerer over til en konkurrent – det er det siste du ønsker. 

Se heller for deg å være på den andre siden – ved å implementere en høymoderne betalingsløsning oppnår du et konkurransefortrinn som gir deg flere kunder og økt salg. 

TidypayGO – morgendagens betalingsløsning

Vi har i artikkelen sett på noen gode grunner til å oppdatere betalingsløsningen din. Men hvordan velger du en løsning som passer akkurat din bedrift?

Det er mange aktører som i dag leverer ulike løsninger innen betalingsterminaler, kasser og regnskapsprogram. Disse forskjellige løsningene dekker forskjellige behov – og din butikk er avhengig av at de snakker godt sammen. Er du en nyoppstartet kan det være utfordrende å vite akkurat hvilke løsninger du skal velge i hvert segment, og det kan raskt bli vanskelig å holde hodet over vann når utgiftene kommer strømmende.

Med TidypayGO har vi utviklet en helt egen løsning hvor alle disse prosessene samles i én enkel pakke. Dette gjør veien fra kjøp til regnskap lekende lett, og du slipper å kaste bort unødvendige kroner på et dårlig tilpasset og kostbart system. 

Kort fortalt er TidypayGO en mini-nettbutikk der alle produktene ligger i regnskapsprogrammet ditt, og når kundene gjennomfører et kjøp vil salget automatisk bli bokført i regnskapet. Dessuten er TidypayGO helt fritt for bindingstid, og har en gunstig transaksjonskostnad på kun 0,95% for alle typer kort. Helt enkelt. Helt genialt!

Ta kontakt med oss dersom du ønsker mer info om hvordan du enkelt kan dra nytte av vår moderne betalingsløsning i dag.